Coaching- Novus Coachutbildning

Ett coachan­de för­håll­nings­sätt till sin omgiv­ning- med­ar­be­ta­re, kol­le­gor och vän­ner stär­ker och utveck­lar både rela­tio­ner­na och de enskil­da indi­vi­der­na.

Coaching- ska­par för­ut­sätt­ning­ar för utveck­ling

Coaching är ett effek­tivt sätt att kom­mu­ni­ce­ra för att opti­me­ra män­ni­skors och grup­pers poten­ti­al

  • stöd­jer pro­ces­sen för utveck­ling och för­änd­ring genom ökad med­ve­ten­het, ägar­skap och tro på individens/gruppens inre poten­ti­al.
  • ska­par för­ut­sätt­ning­ar för att ska­pa och han­te­ra för­änd­ring­ar, på såväl indi­vid- som på grupp- och orga­ni­sa­tions­ni­vå.
  • inne­bär en med­ve­ten kom­mu­ni­ka­tion som byg­ger på själv­kän­ne­dom och med­ve­ten­het om hur vi påver­kar och påver­kas i våra rela­tio­ner och soci­a­la sam­man­hang.
  • byg­ger på en lång kun­skaps­tra­di­tion med prak­tisk tillämp­ning, när det gäl­ler sam­tal som leder till för­änd­ring och utveck­ling. Styr­kan i det­ta för­håll­nings­sätt är ett stort fokus på vad som sker i mötet mel­lan män­ni­skor bort­om det rent men­ta­la sam­ta­let.

Ordet coach kom­mer från ungers­kans kocsi, vil­ket bety­der en vagn från byn Kocs. Kocs var på 1500-talet känt för att till­ver­ka spe­ci­ellt väl­gjor­da vag­nar. Des­sa vag­nar frak­ta­de män­ni­skor från en plats till en annan – allt­så att bära fram en män­ni­ska från en nuva­ran­de situ­a­tion till en öns­kad situ­a­tion.

Mål och mening

Coaching utgår ifrån män­ni­skans för­må­ga att ska­pa mening i sin per­son­li­ga värld. Coaching beto­nar de grund­läg­gan­de exi­sten­ti­el­la vill­kor som är lika för alla män­ni­skor och lyf­ter fram vil­jan och livs­gni­stans bety­del­se för mänsk­lig utveck­ling och ökad med­ve­ten­het. För att coacha en män­ni­ska till ett bestämt mål behö­ver du förs­ta fin­na hen­ne där hon är, hjäl­pa hen­ne att se sina egna vär­de­ring­ar, driv­kraf­ter och pas­sio­ner. Annars ham­nar hon kanske i “fel” mål.

Vägen till utveck­ling och väx­an­de

Coachen är spe­ci­a­list på den utveck­lings­pro­cess som främ­jar, fri­gör och utveck­lar män­ni­skans inre poten­ti­al. Coachen ska­par för­ut­sätt­ning­ar för kli­en­ten att speg­la sig i sam­ta­len och stäl­ler frå­gor som ger möj­lig­het till nya tan­kar och för­håll­nings­sätt hos indi­vi­den. Genom coach­ning­en för­dju­par kli­en­ten sitt läran­de, för­bätt­rar sina pre­sta­tio­ner och utveck­lar sin livs­kva­li­tet. Grund­tan­ken är att det inom män­ni­skan själv finns en kun­skap om vad hon eller han hon bör göra för att lyc­kas. Coachen hjäl­per och stöt­tar kli­en­ten att själv fin­na sva­ren och vägen till utveck­ling. Det vik­ti­gas­te för att en per­son ska utveck­las är att den­ne ökar sin kun­skap och med­ve­ten­het. Kli­en­ten väl­jer vad sam­ta­let med en coach ska hand­la om, coachen bidrar genom sin kun­skap om utveck­lings­pro­ces­sen och med sina frå­gor. Det­ta ska­par tyd­lig­het om att det är kli­en­ten som ansva­rar för sin pro­cess, sina val och sina hand­ling­ar

Genu­i­na möten med tyd­lig kom­mu­ni­ka­tion

Coaching hand­lar om en tyd­lig kom­mu­ni­ka­tion och genu­i­na möten mel­lan män­ni­skor, en läng­tan att bli hel i en många gång­er splitt­rad till­va­ro. I vår tid med stän­di­ga och ofta snab­ba för­änd­ring­ar har just det­ta bli­vit en brist. Coaching hand­lar om en kre­a­tiv och tyd­lig kom­mu­ni­ka­tion och genu­i­na dia­lo­ger – för­ut­sätt­ning­ar för utveck­ling av rela­tio­ner, grup­per och orga­ni­sa­tio­ner.

Sam­tal för väx­an­de och utveck­ling

När vi män­ni­skor blir sed­da, bekräf­ta­de, får ta ansvar och använ­da hela vår poten­ti­al väx­er vi och pre­ste­rat bätt­re. Ett coachan­de för­håll­nings­sätt hand­lar om att se din sam­tals­part­ner möj­lig­he­ter genom att stöd­ja pro­ces­ser för utveck­ling och för­änd­ring  genom ökad med­ve­ten­het, tyd­lig kom­mu­ni­ka­tion, ägar­skap och tro på individens/gruppens inre poten­ti­al.

Ett coachan­de för­håll­nings­sätt inne­bär ett aktivt lyss­nan­de och för­må­ga att stäl­la frå­gor för att bekräf­ta, moti­ve­ra och utveck­la indi­vi­der och grup­per. Ett coachan­de för­håll­nings­sätt upp­munt­rar det inre ledar­ska­pet genom att moti­ve­ra, inspi­re­ra och stöd­ja, vil­ket ökar enga­ge­mang­et hos din sam­tals­part­ner.

Det har varit vär­de­fullt för mig att avsät­ta tid för mig själv, att få pra­ta och tän­ka till punkt. Bli­vit lyss­nad på/ Johan

Jag har fått  red­skap för att fat­ta beslut.  Du har till­sam­mans med mig bol­lat tips och idéer. Dina frå­gor har gett mig nya infallsvinklar/ Maria S